Op wintersport-reizen.nl draait het niet alleen om de reizen zelf, maar ook om de mensen die ze mogelijk maken. In deze interviewreeks vertellen de initiatiefnemers hun eigen verhaal en maak je kennis met de drijvende krachten achter de wintersport-organisaties. Wie zijn de ondernemers, wat inspireert hen en hoe brengen zij hun passie voor wintersport over op anderen?
Als zesde in deze serie is het de beurt aan Werner van Velde van SkiChalets.nl, aanbieder van all-inclusive catered chalets voor je wintersport.
Dank je wel Werner dat je tijd wilt vrijmaken voor een korte Q&A met Wintersport-Reizen.nl. Zou je in een paar zinnen kunnen beschrijven wat SkiChalets.nl aanbiedt en wat voor reizigers jullie het meest aanspreken?
We bieden met SkiChalets.nl sfeervolle en gezellige skichalets aan waarbij je als gast tijdens je vakantie niets meer hoeft te doen. Wij willen namelijk niet dat je tijdens één weekje wintersport in een chalet bezig moet zijn met boodschappen doen, ontbijt, afruimen, schoonmaken, koken en alle rompslomp. We willen onze gasten ontzorgen, onze Nederlandstalige chaletstaf doet alles. Ze ontvangen je met een welkomstborrel en zelfgemaakte hapjes, iedere morgen zorgt de chaletstaf voor een uitgebreid ontbijt, bij terugkomst in het skichalet staan de huisbereide après-ski hapjes al te wachten en ’s avonds een huisgemaakt vers driegangendiner. Ook wordt rekening gehouden met een dieet en allergieën.
Alle drankjes zijn de hele dag door gratis en onbeperkt. Het lijkt misschien duur, maar dat is het niet. Tel je dure boodschappen en het uit eten in zo’n week maar op in zo’n wintersportdorp met prijzen die er niet om liegen en dan ben je bij ons niet duur uit. Betaalbare luxe noemen we dat.

Hoe ben je in 1993 op het idee gekomen om met SkiChalets.nl te starten? Was er destijds al veel vraag naar dit type wintersportvakantie of heb je het concept zelf in Nederland geïntroduceerd?
Ik heb het destijds gezien dat Engelse reisorganisaties dit concept aanboden en het sprak me zeer aan omdat een verblijf in een chalet veel informeler, familiairer en vrijer is dan een hotel en een chalet of appartement zonder onze service vind ik zonde van je tijd om dit als gast allemaal te doen tijdens je spaarzame vakantie. Een weekje bij zo’n Engelse reisorganisatie geboekt en toen begonnen met het aanbieden in Nederland. Ook zijn wij als enige lid van de SGR en dat vonden onze gasten zeer prettig tijdens corona. We betaalden alles direct terug. Vandaar dat we heel veel terugkomende gasten hebben. Daar zijn we blij mee.

SkiChalets.nl bestaat inmiddels ruim 30 jaar. Wat vind je zelf de grootste veranderingen die jullie in die tijd in de wintersportwereld hebben meegemaakt?
Dat de gasten veeleisender geworden zijn qua het culinaire omdat onze doelgroep veel uit eten gaat en wat gewend is en daar spelen wij goed op in. En gasten die met een groep op vakantie gaan willen gemak, gezelligheid en vrijheid die je niet vindt in een hotel, wel in een chalet, maar in een catered skichalet hoef je niets te doen, alleen maar genieten.

Jullie formule – het ‘catered skichalet’ – is behoorlijk uniek. Wat maakt deze manier van reizen volgens jou zoveel prettiger dan een hotel of een appartement? En waar merk je aan dat jullie gasten dat waarderen?
Gasten hoeven niet persé heel veel luxe, maar wel dat ze in een ongedwongen sfeer van een eigen vakantiehuis waar zij zelf bepalen hoe laat ze het ontbijt, het diner willen en een biertje en een wijntje kunnen pakken zelf uit de koelkast en dat de koelkast iedere dag lekker wordt aangevuld van hun wintersport kunnen genieten. Onze chaletstaf zorgt voor alle privacy, ze zijn onzichtbaar aanwezig. Meestal ontstaan er zelfs vriendschappen en is de blijk van waardering van de gast een leuke fooi.

In jullie communicatie valt vaak de zin ‘betaalbare luxe door de vele inbegrepen extra’s’ op. Wat betekent die ‘betaalbare luxe’ precies voor jou persoonlijk?
Wij kopen alles in bij de groothandel die niet in het skigebied zelf zit, dus voor het ontbijt, de après-skihapjes, het driegangendiner, de ‘All Inclusive’ drankjes. Winkels die in het skigebied zitten zijn bijna drie keer zo duur als daarbuiten, dus dat voel je als vakantieganger direct in je portomonee als je een chalet of appartement boekt waar je zelf moet gaan koken etc. Je weet wat de prijzen zijn van een halve liter bier in een skigebied en in je eigen gezellige skichalet kan je zelf wel je après-ski feestje bouwen met alle drankjes die gratis en onbeperkt zijn.
De chaletstaf lijkt een cruciale rol te spelen in het succes van SkiChalets.nl. Waar selecteren jullie deze mensen op? En hoe zorg je dat ze die warme, persoonlijke sfeer creëren waar jullie zo bekend om staan?
Wij willen chaletstaf die privacy van de gast waarderen. Onze gasten zijn niet op vakantie in een soort van Bed and Breakfast waar ze eigenlijk te gast zijn bij de eigenaren die alles bepalen. Nee bij ons is het net andersom, het is het huis van onze gasten en de gast die betaalt bepaalt en niet de chaletstaf. En dit weet onze chaletstaf. We hebben alleen aardige, lieve en behulpzame chaletstaf die mouwen opstropen om het onze gasten helemaal naar de zin te maken. We leren ze dit niet, dit hebben ze van nature in zich.

Er zijn vijf verschillende chalets verspreid over Oostenrijk, Frankrijk en Italië. Kun je iets vertellen over de verschillen tussen deze chalets en de sfeer van de skigebieden waarin ze liggen? Wat typeert bijvoorbeeld St. Anton vergeleken met Les Menuires of de Dolomieten?
St. Anton is voor de sportieveling maar ook voor de après-skiër zoals het fenomeen de Mooserwirt. Les Menuires is voor de pistekilometervreter die prachtige tochten wil maken. De Dolomieten is een combinatie van de Oostenrijkse gezelligheid met dito après-ski en de Italiaanse sfeer waar eten op de piste wat anders is dan alleen een Frankfurter worst met frites. Onze chalets zijn sfeervol en gezellig en die sfeer zit eigenlijk in al onze skichalets.

Heb jij zelf een persoonlijke favoriet onder jullie vijf chalets? En wat maakt juist dát chalet voor jou bijzonder?
Mijn favoriet is Les Menuires. Op 2000 meter zeer sneeuwzekere hoogte direct aan de piste gelegen met een jacuzzi die grenst aan de piste en een heerlijke sauna. Alle ingrediënten voor een geweldige wintersport.
En welk van jullie chalets zou jij omschrijven als het meest luxe — qua comfort, ligging of voorzieningen?
Dat is dan wel skichalet Blanchot in Les Menuires in de Trois Vallées.
Welk van jullie skigebieden vind je het meest geschikt voor een gemengd gezelschap, bijvoorbeeld een groep met zowel beginners als gevorderde skiërs en snowboarders?
Ook hier eigenlijk weer skichalet Blanchot in Les Menuires in de Trois Vallées. Er is een oefenlift voor de beginnende skiër en boarder en de piste die voor ons catered skichalet Blanchot loopt is blauw en zeer gemakkelijk en als je de lift pakt ook vlak voor ons skichalet dan kunnen de gevorderden zich helemaal uitleven. Top combinatie voor iedere wintersporter hier.

De meeste aanbieders in jullie segment werken niet met de SGR-garantie, terwijl jullie dat wel doen. Waarom vond je het belangrijk om dat juist wél te regelen, en merk je dat klanten daar bewust op letten?
Tijdens corona zijn er vele reisorganisaties omgevallen en we hopen het niet, maar een dergelijke situatie kan zich wederom voordoen en wij betaalden zonder enige conditie alles direct voor de volle honderd procent uit. Dat waardeerden onze gasten zeer. Onze collega’s deden moeilijk en daar houden wij niet van. Fair play.

Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment van een week in een catered chalet? Wanneer denk je: ‘Ja, dít is precies waarom ik ooit SkiChalets.nl ben begonnen’?
Dat alle puzzelstukjes van hoe een wintersportvakantie moet zijn perfect in elkaar vallen en dat is bij ons een voedzaam en uitgebreid ontbijt dat voor je klaargezet en afgeruimd wordt, zodat de gast snel in z’n kostbare vrije tijd de piste op kan en dat voor z’n natje en droogje wordt gezorgd en dat het eten met elkaar met vrienden en familie die je niet al teveel ziet een niet te vergeten moment is waar later met veel plezier op teruggekeken wordt. Zo’n beleving krijg je in je eigen skichalet met chaletstaf die je helemaal in de watten legt, maar ook gepaste terughoudendheid hanteert.

Jullie hebben opvallend veel vaste gasten die jaar op jaar terugkomen. Wat denk je dat de belangrijkste reden daarvoor is?
Dat we iedere gasten waarderen en een fijne ongedwongen service verlenen. Dit komt met name door onze ambassadeurs, onze chaletstaf dus. Die halen alles uit de kast om er een pracht week van te maken.

De après-ski hapjes en diners klinken alsof ze met liefde gemaakt worden. Heb jij zelf een favoriete klassieker die elk seizoen terugkomt of waar gasten altijd enthousiast over zijn?
Je ziet bij gasten toch weer de Alpenklassiekers terugkomen op hun verlanglijstje zoals we die allemaal kennen, maar dat doen we gepast omdat gasten dit veelal ook eten tijdens de lunch in een pisterestaurant, dus onze diners zijn een combinatie van wat onze chaletstaf heel leuk vindt om te koken waarvan ze weten dat dit aanslaat bij hun gasten en het kan soms voorkomen dat er op basis van input van de gasten daar een aanpassing aan wordt gegeven.
Daar leren we weer van en dat is ook het leuke van ons catered skichalet concept, de interactie met de gast en dat we direct op de wensen kunnen inspringen en dat gaat niet in een grootschalig hotel waar alles in een draaiboek vaststaat.

Met 24/7 onbeperkte A-merkdrankjes en elke dag huisgemaakt eten is jullie aanbod behoorlijk uitgebreid. Hoe houd je de balans tussen kwaliteit en betaalbaarheid?
We kopen grootschalig al meer dan dertig jaar in bij onze groothandels waar we scherpe afspraken hebben en dat wordt gereflecteerd in de prijs die onze gasten betalen, vandaar dat ‘betaalbare luxe’.
De formule lijkt ook ideaal voor gezinnen met kinderen. Hoe speel je in op de wensen van families en jonge kinderen tijdens zo’n wintersportweek?
Als ouders willen dat de kinderen eerder eten dan de volwassenen bijvoorbeeld, de kinderen liggen veilig in het eigen huis op bed boven en beneden eten de volwassenen met het fijne idee dat hun kinderen in de buurt zijn. Dat heb je niet als je een appartement huur en uit eten gaat, je hebt bij ons je eigen hotel in je eigen chalet.
Voor de rest hebben we alle spullen in het chalet voor baby’s en jonge kinderen zodat ouders dat niet hoeven mee te slepen vanuit Nederland. En gasten kunnen ook om baby-sitting vragen aan de chaletstaf, dan verdient onze chaletstaf een centje bij. Als de ouders verzoeken om aanpassingen aan het ontbijt, après-ski hapjes en diner voor hun kinderen dan doet de chaletstaf dat. Wel graag van te voren dit aangeven in verband met de inkoop.

Ook voor bedrijven biedt SkiChalets.nl wintersportreizen aan. Wat maakt een catered chalet volgens jou juist geschikt voor een bedrijfsuitje of teambuildingreis?
Het contact van te voren met onze chaletstaf met degene die zo’n incentive organiseert. Het fijne is bij ons de korte lijnen en dat je contact hebt met een Nederlandstalig iemand die begrijpt wat een bedrijfsuitje moet gaan worden. Degene van het bedrijf schakelt rechtstreeks met onze chaletstaf om afspraken te maken waar je een gezellige rodelavond kunt beleven en onze chaletstaf kan dat in orde maken of waar je met een grote groep heerlijk en gezellig kunt uit eten.
Het bedrijf roept en wij draaien. En bovenal de drankjes en het eten maken een wintersport duur en voor een bedrijf die voor z’n medewerkers wat moois wil presenteren en aanbiedt dat alles ‘All Inclusive’ is, moet als muziek in de oren klinken.
SkiChalets.nl is al sinds 1993 trouw aan de Alpenlanden Oostenrijk, Frankrijk en Italië. Zijn er bestemmingen of regio’s die je in de toekomst nog zou willen toevoegen?
Wij vinden dit dé bestemmingen, goed aan te rijden en te vliegen voor een week wintersport en niet Canada of Amerika waar je twee dagen in een jetleg zit, te hoog zit in de bergen waar je minder zuurstof hebt en dus nog vermoeider wordt en de Scandinavische landen halen het gewoonweg niet qua gezelligheid en de grootte van de Alpenskigeieden.

Tot slot: hoe zie jij de toekomst van SkiChalets.nl en de catered chalet formule in het algemeen? Denk je dat deze manier van wintersport vieren populairder zal worden, zeker nu mensen meer gemak en persoonlijke service zoeken?
Het concept is sinds onze start in 1993 onverminderd populair en dat bedoel ik niet opschepperig, maar onze loyale gasten blijven het dé manier van wintersporten vinden.
Hartelijk dank Werner voor je medewerking. Alle wintersport-accommodaties van SkiChalets.nl vind je op hun website, of lees eerst meer over SkiChalets.nl.
Bekijk ook het algemene overzicht van wintersport accommodaties. Ook is er een pagina met wintersport bestemmingen en met reisorganisaties die wintersportreizen aanbieden.

Op wintersport-reizen.nl draait het niet alleen om de reizen zelf, maar ook om de mensen die ze mogelijk maken. In deze interviewreeks vertellen de i...

Op wintersport-reizen.nl draait het niet alleen om de reizen zelf, maar ook om de mensen die ze mogelijk maken. In deze interviewreeks vertellen de i...