Interview met Robert Flik van reisorganisatie Summit Travel

Wij vergelijken o.a.
sunweb logo travelski logo tui logo snowtrex logo summit travel logo

Op wintersport-reizen.nl draait het niet alleen om de reizen zelf, maar ook om de mensen die ze mogelijk maken. In deze interviewreeks vertellen de initiatiefnemers hun eigen verhaal en maak je kennis met de drijvende krachten achter de trips. Wie zijn de ondernemers, wat inspireert hen en hoe brengen zij hun passie voor wintersport over op anderen?

Als eerste in deze serie is het de beurt aan Robert Flik van Summit Travel, die ons meeneemt in zijn ervaringen en de achtergrond van zijn reisorganisatie.

Dank je wel Robert dat je tijd wilt vrijmaken voor een korte Q&A met Wintersport-Reizen.nl. Kun je kort toelichten wat voor wintervakanties of wintersportreizen Summit Travel organiseert, en op welk type reiziger jullie je voornamelijk richten?

We richten ons bij Summit Travel op: 
Particulieren – dat wil zeggen stellen, families, singles, vriendengroepen
Bedrijven – personeelsuitjes naar de sneeuw

Ons assortiment is vrij breed ingestoken, voor elk wat wils, alhoewel we qua clièntele wel in een iets hoger dan gemiddeld segment zitten. Maar ook voor budgetvakanties hebben we invullingen.

Hoe is het idee voor Summit Travel ooit ontstaan en hoe kijk je terug op de beginjaren?

Hiervoor kende ik de reisbranche niet; ik was als econometrist consultant in de Olie en Gas sector. Maar ik was wel al enige tijd gek op wintersport en regelde vaak de ski-uitjes voor het personeel van mijn toenmalige werkgever. Ik kwam zodoende in aanraking met de branche, die mij wel intrigeerde. Na verloop van tijd concludeerde ik dat daar wel een plekje voor mij bestemd was 😊. In 2003 heb ik mijn baan opgezegd en in het diepe gesprongen, met alle risico van dien. Met bizar hard werken werd het wel al vrij snel een geslaagde stap, met een jaarlijkse groei.

Robert Flik van Summit Travel in St.Anton
Robert tijdens een ski-uitje in St.Anton, vrolijk als altijd!

Wat is het verhaal achter de naam Summit Travel?

In die tijd heb ik wel 100 namen bedacht en toevallig net deze (ijzersterke) naam kwam van een vriend van mij. Het heeft enerzijds uiteraard raakvlakken met de wintersport maar het was ‘generiek’ genoeg om ook ooit andere producten aan te gaan bieden. Top keuze, vind ik nog steeds.

Jullie bestaan inmiddels meer dan 20 jaar. Hoe heb je de wintersportwereld in die periode zien veranderen?

Een significante verandering is uiteraard de prijs, met name in de laatste 3-4 jaren. Het begint bijna een elite-sport te worden. Maar we merken tegelijkertijd dat het weinig impact heeft op de boekingen. Eenmaal een wintersporter, altijd een wintersporter… dan maar op iets anders bezuinigen. Verder is er al heel lang een trend gaande om niet de reguliere 7 nachten te gaan van zaterdag-zaterdag, maar in plaats daarvan 2x kort op wintersport. Wij verkopen erg veel (lange) weekenden. En verder verandert er uiteraard erg veel op gebied van duurzaamheid.

Summit Travel staat bekend om jullie persoonlijke service en maatwerk. Hoe zorgen jullie ervoor dat elk type reiziger – van families en vriendengroepen tot grote groepen – zich thuis voelt bij jullie?

Heel simpel: oprechte aandacht geven aan de consument. We acteren erg snel, erg persoonlijk en zeer meedenkend. Zie ook de recensies.

Onze servicegraad acht ik van groot belang in deze steeds verder geautomatiseerde wereld. En dat wordt erg gewaardeerd door onze klanten. Elke klant krijgt een eigen contactpersoon. Elke nieuwe medewerker wordt ‘gebrainwasht’ hier en zal zich ´moeten´ confirmeren aan het hoge servicelevel.

Uitzicht op de piste met het zonnetje
Uitzicht op de piste met het zonnetje

Welke wintersportreis of welk arrangement springt er voor jou persoonlijk echt uit, en waarom zou je die aanbevelen aan geïnteresseerden?

We hebben veel pareltjes in ons aanbod. Maar als ik er toch 1 moet uitkiezen, kies ik Chalets Augustine: super vriendelijke gastvrouw, veel comfort, zowat aan de piste en middenin het bruisende centrum!

Je kent ontzettend veel gebieden in de Alpen. Heb je zelf één of twee favoriete skigebieden die je altijd graag aanbeveelt, en waarom juist die?

Jee dat zijn er zoveel. Elk skigebied, elk dorp heeft zijn charme. Qua aanbevelen: het ligt er uiteraard aan wie de persoon in kwestie is, met wie hij/zij gaat, wat ze precies zoeken, et cetera. Mijn persoonlijke voorkeuren: St. Anton, Sauze d’Oulx, Châtel, Serfaus, Ischgl, en de verleiding is groot om dit rijtje nog flink aan te vullen …

En als we inzoomen op de wintersportdorpen – welke dorpen hebben volgens jou de meeste charme of verdienen meer aandacht van reizigers?

Tja, zie vorige vraag. Het Italiaanse dorp Sauze d’Oulx is erg charmant. Maar onderschat ook veel Franse dorpen niet zoals Le Grand Bornand, Samoëns, Châtel, Val Cenis, Valmorel, stuk voor stuk charmante dorpen met prima skigebieden.

Robert op de piste met deel Summit Travel team
Robert samen met een deel van zijn team op de piste in Serfaus

Zijn er bestemmingen in jullie aanbod waarvan je vindt dat ze eigenlijk meer boekingen zouden verdienen, omdat ze misschien ondergewaardeerd of onbekend zijn bij het grote publiek?

De meeste mensen zijn altijd op zoek naar de bij NL’ers bekende A-dorpen, zoals Val Thorens, St. Anton, Serfaus, Ischgl, Gerlos, etc. Maar er zijn echt ook hele fraaie parels in de minder (bij NL’ers) bekende B-dorpen, denk aan Samoëns, Maria Alm, Obertauern, Morzine, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nederlanders staan bekend als avonturiers, telkens op zoek naar het onbekende, naar het onontginde… Dat zien we in het wintersport-gedrag maar beperkt terug.

In jullie aanbod zien we dat Mini Ski steeds populairder wordt. Waarom denk je dat juist deze korte skitrips zo goed aanslaan?

Korte vakanties zijn in z’n algemeenheid populairder geworden de laatste 10+ jaren. Waarom? Enkele redenen: lekker kort en bondig, kost weinig vakantiedagen (vaak zijn het lange weekenden), de prijs, je kan dan vaker in een seizoen, 3 dagen skiën is voor veel mensen voldoende. Zeker voor groepen van bedrijven is dit altijd de gekozen invulling.

Jullie zijn ‘preferred supplier’ van de Dutchweeks. Kun je uitleggen wat dat precies inhoudt en waarom die evenementen zo goed passen bij jullie aanbod?

Ooit zijn wij betrokken geweest bij de totstandkoming van de 1e Dutchweeks in Italië en Oostenrijk. Die participatie is een tijd geleden gestopt maar we leveren nog wel veel klanten. Dutchweeks zijn leuk! Mooie feestjes in leuke dorpen met prima skigebieden. En een mooie mengelmoes qua publiek, onder andere veel bedrijven die daarop af komen voor hun personeelsuitjes.

Uniek in jullie assortiment is de mogelijkheid om te overnachten in een iglo in Oostenrijk. Hoe is dat in jullie programma terechtgekomen, en hoe reageren reizigers op zo’n bijzondere ervaring?

Dit is via een Incoming Agency die dit aanbiedt sinds deze winter; het staat pas sinds kort op onze website en we hebben nog geen boekingen, maar veel navraag. Voor de romantici!

Robert samen met zijn vrouw Antoinette (eigenaresse AlpenReizen)
Robert samen met zijn vrouw Antoinette (eigenaresse AlpenReizen) tijdens een ski-uitje in St.Anton

Summit Travel werkt nauw samen met lokale partners en bezoekt zelf ook regelmatig de bestemmingen. Kun je een voorbeeld geven van een accommodatie of skigebied waar jullie écht een speciale band mee hebben?

Oef dat zijn er zeer veel. Veel accommodaties contracteren we via lokale (incoming) agencies en dan zijn de contacten met de accommodaties zelf natuurlijk niet heel intensief. Maar daar we wél direct contracten sluiten met de accommodaties, betreffen het vaak long-term warme contacten met voorbeelden in onder andere Gerlos, Kirchberg, Zell am See, Serfaus en Saalbach.

Wat zijn je ambities voor de komende jaren? Denk je aan uitbreiding naar nieuwe bestemmingen (zoals recent Tsjechië) of misschien meer bijzondere ervaringen zoals de iglo-overnachting?

Ja we willen zeker ons assortiment verder optimaliseren. We zijn nog lang niet klaar in de 4 Alpenlanden en denken onder andere ook aan Scandinavië.

Je bent dus zelf ook zeer enthousiast over wintersport? Wat is je meest memorabele ervaring op de piste – of misschien wel naast de piste?

Meest memorabel ..  de jaarlijkse vriendentripjes naar St. Anton. Vanwege de optimale en ultieme combi van goed skièn, goed feesten en goed verblijven. 

Summit Travel team in de bus naar Ischgl
Robert in de bus met een deel van het Summit Travel team tijdens het ski-uitje naar Ischgl

Welke trends zie jij in de wintersportwereld – bijvoorbeeld rond duurzaamheid, boekgedrag of nieuwe reisvormen?

Wat betreft duurzaamheid: uiteraard zorgen steeds meer skigebieden voor een duurzame operationele ‘bedrijfsvoering’; dat is best indrukwekkend. Het meest niet-duurzame aspect blijft het vervoer naar de skigebieden; daar is wel een lichte trend naar vervoer per trein.

Wat betreft boekgedrag: de short-trip trend is er al meer dan tien jaar, maar die wordt wel elk jaar heviger

Hartelijk dank Robert voor je medewerking. Alle bestemmingen en accommodaties van Summit Travel vind je op hun site summittravel.nl. Meer lezen over Summit Travel kan hier, en op deze pagina vind je andere reisorganisaties.

Wintersport deals


Reisinspiratie & Wintersport Tips

Skichalet Blanchot - Les Menuires

Interview met Werner van Velde van SkiChalets.nl

Op wintersport-reizen.nl draait het niet alleen om de reizen zelf, maar ook om de mensen die ze mogelijk maken. In deze interviewreeks vertellen de i...

Val Thorens

Interview met Paul Buisman van Chalet.nl wintersport-accommodaties

Op wintersport-reizen.nl draait het niet alleen om de reizen zelf, maar ook om de mensen die ze mogelijk maken. In deze interviewreeks vertellen de i...